Vlucht en eerste weken - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Joline Poulie - WaarBenJij.nu Vlucht en eerste weken - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Joline Poulie - WaarBenJij.nu

Vlucht en eerste weken

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

30 Mei 2014 | Australië, Roseworthy

Hoooi allemaal,

Inmiddels ben ik al weer ruim twee weken in Australië, tijd voor een eerste verhaal over het leven hier. Ik zal beginnen bij de lange vlucht, die mij eigenlijk best wel mee viel. Alleen op Schiphol was het gelijk even spannend bij de bagagecontrole, ik was namelijk zo slim geweest om mijn multitool in mijn handbagage te stoppen in plaats van in mijn koffer! Oeps!! Nadat ik heel lief naar de meneer van de douane had gelachen en hij had overlegd met een collega, mocht ik hem toch mee nemen. Niet geheel gerust of dat wel zo slim was omdat ik straks ook nog door de douane moest van Dubai, maar besloot toch om hem mee te nemen. Mijn eerste deel van de reis was erg relaxed, ik zat bij het raam en had 3 stoelen voor mezelf dus beter kon niet. Na 3 films waren we al in Dubai en moest ik nog doorlopen om mijn volgende vliegtuig te halen want wat een supergroot vliegveld is dat!! Ik moest twee trams nemen om bij de goede gate te komen. Wel eerst een bagagecontrole weer, waarbij ik toch wel eventjes bang was dat ze moeilijk gingen doen over die multitool, maar nee hoor ze hebben hem niet eens gezien :D. Op naar de volgende 11 uur vliegen, ik had weer vrij veel ruimte en de reis ging redelijk snel ondanks dat slapen niet echt te doen was. Toen was ik zomaar een half uur te vroeg op Adelaide en moest ik nog even wachten op Annemarie, die zo lief was om mij op te pikken van het vliegveld. De campus ligt nog ruim drie kwartier rijden van de stad, dus ik was heel erg blij dat ik opgehaald werd door haar. Naarmate de reis vorderde werden de wegen steeds donkerder (was al donker buiten), dus ik vroeg me echt af waar ik terecht kwam. Annemarie had ook de sleutel van mijn kamer al geregeld en bracht mij direct naar mijn kamer, ze had ook al wat boodschappen voor mijn ontbijt de volgende dag gehaald. Als je het huis binnenkomt stap je direct de woonkamer binnen dus ik had direct mijn 4 andere huisgenoten ontmoet, allemaal meiden. Snel na aankomst zag ik al dat ik nog meer ‘huisgenoten’ had, waaronder Melon (een slang!), 2 schildpadden en een gekko. Een van de schildpadden woonde op dat moment in het bad, dus daar ga ik niet meer inzitten ;). Mijn eerste nacht heb ik gelukkig heerlijk geslapen, wel een enge droom gehad over een spin in de kast, dankzij Annemarie haar enge verhalen ;), maar gelukkig dus een beetje bij kunnen komen van de lange reis.

De eerste dag bestond vooral uit het regelen van een aantal belangrijke zaken, zoals het contract tekenen van mijn kamerhuur, een zorgverzekeringspasje aanvragen, Australische bankrekening openen en boodschappen doen. Ook heb ik Pieter kort ontmoet, hij gaat mij begeleiden bij mijn onderzoek, maar kort voordat ik weg ging naar Australië hoorde ik dat hij terug zou gaan naar Nederland waar hij dus ook vandaan komt. Maar het onderzoek is eigenlijk van Roy, die mij dus verder zal begeleiden hier en Pieter zal mij op afstand ook nog begeleiden. Daarnaast heb ik ook nog een begleider via Wageningen, dus begeleiding genoeg haha. Annemarie heeft mij de hele dag over al mee naartoe gesleept en mee genomen naar Gawler het dichtstbijzijnde plaatsje. In dit plaatsje is alles te vinden wat je nodig hebt, maar verder niet erg bijzonder. In het weekend heb ik eerst heerlijk uitgeslapen en daarna ben ik weer samen met Annemarie naar Gawler gereden omdat ze voor een collega een cupcake moest halen. Dit bleek een heel schattig winkeltje te zijn met allemaal verschillende soorten cupcakes en we hebben daar zelf ook een heerlijke cupcake gegeten. De volgende dag heeft Annemarie me mee genomen Adelaide, voor een eerste ontmoeting met de stad. Helaas was de Central Market dicht op zondag, dit schijnt een hele grote markt te zijn met van alles. We hebben wel heerlijk Aziatisch gegeten, onwijs veel, dus ik heb nu nog eten! Daarna zijn we door de stad gelopen en heb ik Victoria Square gezien en hebben we een beetje in de winkels rondgekeken. Daarna was het tijd om terug te gaan, want Annemarie moest de varkentjes nog voeren in de piggery.

Maandag mocht ik voor het eerst mee naar de piggery! Na een rondleiding van Annemarie en ik aan iedereen was voorgesteld, waaronder Emmy (vrouw van Pieter), Roy (supervisor) en Thai (de rechterhand van Pieter) had ik gelijk al de kans om mee te kijken met een operatie die Emmy zelf uitvoerde. Ze deed een ovariectomy (verwijderen van de eierstokken) en bracht een katheter in om straks makkelijk bloed af te kunnen nemen tijdens een stressexperiment. Na de operatie had Annemarie samen met een andere student van de piggery een heerlijke lunch verzorgd speciaal voor Thai, omdat hij jarig was geweest en dit had hij nog niet gevierd. Hij was verrast en ik ook want het was echt lekker, toast met spek en ei, taart en ijs. Na de lunch besloot ik naar terug naar de campus te gaan, omdat ik nog erg moe was. Toen heb ik voor het eerst gereden in de auto van Annemarie. Gelukkig een automaat dat maakt het een stuk makkelijker om op te letten of je wel aan de linkerkant van de weg rijdt wat ik direct al verkeerd deed natuurlijk, maar we zaten nog op een zandweg :P. ’s Avonds heb ik samen met mijn huisgenoten gegeten, van maandag tot en met vrijdag kan ik avondeten op de campus en in alleen in het weekend moet je zelf voor je eten zorgen.

Dinsdag was mijn eerste dag op kantoor, ik heb daar mijn eigen werkplek om te werken aan mijn thesis. Even kort besproken met Pieter wat het plan van aanpak is voor mijn thesis en het blijkt dat ik de eerste maand kan werken aan mijn protocol en literatuurstudie en daarna beginnen al mijn experimenten. In het kort gaat mijn thesis over de invloed van de worpgrootte tijdens de eerste lactatie op de melkproductie, groei van de biggetjes en energiebalans van de zeug tijdens de tweede lactatie. Het is namelijk zo dat als een varken tijdens haar eerste worp veel biggetjes heeft ze daar veel energie in moet stoppen en omdat vooral eerste-worps zeugen nog niet genoeg energie bij kunnen eten hebben ze hierdoor vaak een terugval in het aantal biggen tijdens de tweede worp. Annemarie heeft deze eerste worp (pariteit) onderzocht door verschillende behandelingen toe te passen, namelijk kleine tomen met 8 biggen, grote tomen met 12 biggen en split weaning waarbij de zeug ook een grote toom heeft maar de laatste dagen van de lactatie worden de 4 grootste biggen eerder gespeend. Een nadeel van kleine tomen is dat een aantal spenen van de zeug niet gebruikt worden tijdens het zogen, waardoor deze tijdens de tweede lactatie nog minder ontwikkeld zijn dan de andere spenen. Ik ga met mijn onderzoek dus kijken of een zeug met een kleine toom tijdens haar eerste lactatie in haar tweede lactatie inderdaad meer energie over had om een grotere toom te krijgen. En ik kijk naar het verschil van de biggen die aan een minder ontwikkelde speen zogen en vergelijk hun groei met de groei van de rest van de toom die wel aan een ontwikkelde speen zogen. Tot zover een korte uitleg van mijn onderzoek, ik hoop dat ik het ook voor de niet dierwetenschappers een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar het wordt een erg lang verhaal als ik hier nog verder op doorga.

De volgende dag moest Annemarie naar Adelaide om bloedmonsters naar het lab te brengen voor analyse, ze bood aan of ik mee wilde zodat ze mij af kon zetten bij het strand. Het was erg mooi weer dus ik kon dit aanbod niet afslaan en ik heb de middag dus lekker doorgebracht in Glenelg, het strand van Adelaide. Lekker een ijsje gegeten, en genoten van de zon en het mooie strand. We zagen nog een vreemde sport, hoverboarden, waarbij je dus boven het water kan zweven door een waterstraal, als je de foto ziet wordt het wel duidelijk :P. Na een mooie zonsondergang, hebben we net iets te lang getwijfeld of we daar wat zouden eten of toch op de campus waardoor we uiteindelijk nog maar 5 minuten hadden om ons eten op te halen, maar we hebben het gered! Mijn huisgenootjes stonden al op mij te wachten met mijn eten dus dat was helemaal fijn! Donderdagochtend zou ik eigenlijk Annemarie naar het vliegveld brengen voor haar vakantie, maar ik durfde dat nog niet aan, dus gelukkig wilde Thai haar weg brengen. Ik mocht toen met Pieter mee naar de piggery. Hij had die ochtend een stress experiment, waar ik bij heb mogen helpen met zeugen verplaatsen en bloed samples afnemen. Dit was nog wel spannend want een jonge gelt werd in een hok gestopt samen met een oudere dominante zeug die echt veel groter was, maar alles ging gelukkig goed. Daarna heeft Pieter me nogmaals rondgeleid over het bedrijf en wat meer verteld over de achtergrond van het bedrijf. Hij is hard bezig om de boel op te knappen op de piggery en alles wat hygiënischer te maken. Opvallend verschil met de varkens in Nederland is dat de beren hier niet gecastreerd worden en dat ze naar de slacht gaan net voordat ze geslachtsrijp zijn om de berengeur te voorkomen.

Mijn tweede weekend hier was een beetje eenzamer, ik merkte nu pas echt hoe afgelegen de campus eigenlijk is en veel studenten gaan in het weekend naar huis dus dan ben ik best wel op mezelf aangewezen en op mijn huisgenoten. Vrijdagavond heb ik films gekeken met mijn huisgenootje en wat vrienden van haar, dat is iets wat ze hier veel doen ’s avonds, bank hangen en films kijken. Zaterdag ben ik voor het eerst alleen naar Gawler gereden, daar nog wat rond gekeken en boodschappen gedaan. Zondag besloot ik naar het Gorge Wildlife park te gaan, mijn eerste verre trip helemaal op eigen kracht. De weg ernaartoe had ik een klein beetje onderschat, was ontzettend mooi maar heel bergachtig. Dus het was nog een hele uitdaging om er te komen, heel fijn dat er ook net een wielren tour bezig was op de weg die ik moest hebben. Maar na een uurtje rijden was ik er. Het was een erg leuk park, zoals de meeste denk ik al gezien hebben heb ik daar een koala vast gehouden :D, en ook nog een baby koala, zo schattig!! Je kon er ook gewoon tussen de kangoeroes en walibi’s rondlopen, die waren hartstikke tam. Verder hadden ze nog veel meer Australische beesten, zoals wombats, emu’s, dingo’s en ook nog exotische dieren. De foto’s komen binnenkort op facebook! Aan het eind van de middag besloot ik op tijd terug te gaan, zodat ik niet in het donker hoefde te rijden. Eenmaal in de auto lukte het alleen niet om een GPS-signaal te ontvangen, ik zat natuurlijk ergens in de middle of nowhere. Ik besloot vast te gaan rijden, omdat ik het begin van de route nog wel kon herinneren, maar mijn telefoon bleef maar zoeken en zoeken en net toen ik dacht dat ik goed zat, bleek ik een rondje gereden te hebben en zat ik weer op precies dezelfde weg! Ik besloot toen een andere weg te nemen, maar vertrouwde het niet en ben de weg gaan vragen. Net toen ik uitstapte, viel mijn telefoon uit, batterij leeg!! Ook dat nog… gelukkig had ik nog een mega kaart meegekregen van Pieter, waar ik nu heel blij mee was! Na 3 keer vragen uiteindelijk midden in Adelaide te zijn beland en ook in het donker had ik uiteindelijk de hoofdweg naar Gawler terug gevonden en vanaf daar wist ik de weg. Na 3 uur rijden was ik eindelijk thuis..

De tweede week vooral aan mijn protocol en literatuurstudie gezeten en films gekeken met mijn huisgenoten. Donderdagochtend hadden de ouderejaarstudenten een heerlijk Canadees ontbijt verzorgt met spek, ei, pancakes, hash browns en ijskoffie, veel te veel gegeten natuurlijk, maar was erg lekker. ’s Avonds ben ik nog even wezen karaoke met mijn huisgenoten en wat dronken studenten. Nou eerste verhaal is lang genoeg lijkt me zo, dit weekend ga ik Adelaide verkennen met Emma en Rachel (huisgenootjes) en wat vrienden van hun, dus dat wordt vast leuk. Ik heb inmiddels een Australisch nummer, dus als je die wilt hebben laat maar weten :D.

  • 30 Mei 2014 - 14:20

    Fleur:

    he wat een leuk verhaal en ook leuk om over je onderzoek te lezen! interessant; toomgrootte (en gewicht bij geboorte) is een hot-topic. tegenwoordig wordt +/- 65 % of meer van de biggen in nederland ook niet meer gecastreerd. dit is de laatste paar jaar veranderd in NL. doen ze in Oz nog aan welzijnsconcepten? zoals buitengewonen varkens of Vair of biologische/scharrel? hoe gaan ze om met de hitte?
    kijk uit naar je volgende verhaal! groetjes

  • 30 Mei 2014 - 14:35

    Charlotte:

    Hi joline,

    Wat een verhaal zeg! Echt leuk om te lezen wat jij daar allemaal uitspookt. Ha en dat je verdwaald was, lijkt mij helemaal niks zo in het buitenland :p dapper hoor! Blijf schrijven ik vind het echt leuk om je te volgen :D succes met je onderzoek ben benieuwd wat de resultaten er van zullen zijn.
    Xx

  • 30 Mei 2014 - 22:59

    Janine:

    Hey Joline, tof om je verslag te lezen en je uitleg over wat je precies gaat doen.
    Stoer hoor dat je toch dingen gaat ondernemen, je zal zien over een tijdje ben je dat helemaal gewend en doe je dat steeds makkelijker.
    Ik hoop dat er nog veel van deze reisverslagen komen en we zo mee kunnen kijken met je leventje daar!
    Ik hoorde dat je gaat surfen? Supergaaf!

    Liefs Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 30 Mei 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 2273

Voorgaande reizen:

14 Mei 2014 - 24 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: