Bijzondere belevenissen - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Joline Poulie - WaarBenJij.nu Bijzondere belevenissen - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Joline Poulie - WaarBenJij.nu

Bijzondere belevenissen

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

18 Juli 2014 | Australië, Roseworthy

Hallo allemaal,

Tijd voor een update van de andere kant van de wereld, ben hier namelijk alweer ruim twee maanden! Snel alles opschrijven, voordat ik het weer vergeten ben ;). Alweer een maand geleden had ik een uitstapje naar Adelaide met mijn twee van mijn huisgenootjes, Emma en Rachel en twee vrienden van hun. Op zaterdagavond was er een pub quiz waarbij je zelf een thema mocht verzinnen. Omdat wij ons hadden ingeschreven met één man en allemaal vrouwen waren ze op het idee gekomen om hem als Hugh Hefner te laten gaan en alle vrouwen als bunny’s. Na een lange zoektocht in de stad, zagen we er uiteindelijk uit als echte bunny’s, resultaat hebben jullie waarschijnlijk wel voorbij zien komen op facebook :P. Na afloop van de pub quiz met veel te moeilijke vragen en veel te zoete wijn konden we bij de ouders van Rachel blijven slapen, die op dat moment in Europa waren. De volgende dag had ik afgesproken met Kate, een Chileens meisje dat ik had ontmoet in het Gorge Wildlife park, na veel gesms hadden we elkaar eindelijk gevonden hebben we samen geluncht in de stad met Leonie, een Duits vriendinnetje van haar. Na nog wat winkels te hebben bekeken in de stad, was het alweer tijd om terug te gaan naar de campus en brachten ze me naar het station. Die maandag werd er een bonfire gehouden op de campus, een klein kampvuur met warme chocolademelk, glühwein, marshmallows en timtams (heel verslavende chocoladekoekjes). Die week ook meegekeken met een interessante operatie van embryo transplantatie in een varken. En mijn eerste pig group meeting bijgewoond. Dit is een maandelijkse bijeenkomst van alle master studenten, phd’ers en mensen die bij de pig group werken. In het weekend had ik afgesproken bij de Ambersun Alpaca farm. Via Christian die stage heeft gelopen bij de eigenaar van deze farm (hij heeft namelijk ook alpaca’s in Europa) ben ik met deze familie in contact gekomen. Na twee uur rijden kwam ik aan bij het landgoed, wat niet te missen was, overal waar je keek liepen alpaca’s, ontzettend mooi om te zien! Ik werd hartelijk ontvangen door Adrienne die de farm runt samen met Chris (die nog steeds in Europa was op dat moment). Ik mocht gelijk mee helpen want ze was erg druk, heb onder andere mee geholpen met het verplaatsen van zieke dieren, controleren van de drachtige dieren en dekken van de alpaca’s. Erg leuk om meer te leren over deze bijzondere dieren, die voor hun wol gehouden worden maar ook steeds vaker voor het vlees. Alpaca’s zijn ook erg geschikt om bij een kudde schapen te zetten omdat ze hun ‘kudde’ beschermen tegen vossen, zelfs bij kippen schijnt dat te werken, zolang de Alpaca’s het maar als hun kudde beschouwen. ‘s Avonds organiseerden de kinderen van de familie toevallig een feest op de farm met een bonfire (dit keer enorm groot), en ik werd uitgenodigd om te blijven! Die avond heb ik ook mijn eerste alpacavlees geproefd. Het was leuk om al hun vrienden te ontmoeten, ook een beetje gek om als totaal vreemde daarbij te zijn. Na de party kreeg ik mijn eigen kamer toegewezen, hoe gastvrij!! De volgende dag werd Adrienne helaas opgeroepen om te werken. Maar Michaela (Zweeds), die daar aan het werk was voor haar tweede visum nam mij onder haar hoede samen met haar vriend, Shane die daar toevallig ook voor het eerst was dat weekend. Met zijn drieën op de quad hebben we een ronde gedaan door alle paddocks om te kijken of er geen zieke dieren waren. Ook heb ik een paar jonge alpaca’s de fles gegeven, super schattig!! Daarna namen Michaela en Shane mij mee naar Victor Harbor een erg mooi kustplaatsje! Heb daar zelfs een zeehond gezien . Na een fish&chips lunch, was het tijd om terug te rijden naar Adelaide, de volgende dag moest ik namelijk om 5:00 s’ochtends al in de piggery meehelpen met het wegen van de biggetjes voordat ze gespeend werden en dat terwijl het Queensday was. Wat in Australië ook een nationale vrije feestdag is, maar waarbij verder niks bijzonders wordt georganiseerd. ’s Avonds heb ik samen met Tai bij Lesley (werkt op de campus) en haar buren gegeten. Hierbij ontstond het idee om de volgende dag mee te gaan naar de sportschool en sh’bam te proberen. Dit is een soort fitness achtige dans, net zoiets als Zumba en jawel wat ik nu dus iedere dinsdagavond doe :P. Hard nodig vond ik zelf, want ik beweeg hier niet zoveel als in Nederland. Die week werd er ook een afscheidslunch voor Pieter (supervisor) en Emmy gehouden, zij vertrokken namelijk die zondag weer naar Nederland. Bijzonder om te merken dat ze veel hebben betekend voor het onderzoek in de piggery. Op vrijdag ben ik samen met mijn huisgenootjes en wat vrienden naar de film: ‘How to train a dragon 2’ geweest, superleuke film zeker de moeite waard als je van animatie houdt. De dag erna was ik in Adelaide uitgenodigd door Michaela and Shane om uit eten te gaan met vrienden van hun. Bleek uiteindelijk de verjaardag te zijn van één van Shane’s vrienden en ‘Outback Jacks’ waar we aten was van een andere vriend van hem die toevallig een Nederlandse vriendin had die er ook was. Grappig om haar reactie te zien, ze had niet verwacht dat ik Nederlands was. We hebben daar lekker gegeten en besloten daarna nog even de stad in te gaan, nog even gedanst en wat van het Adelaidse stapleven mee gemaakt, was leuk! Daarna hebben Shane en Michaela me helemaal terug gebracht naar de campus, super aardig, Shane woont daar niet ver vandaan namelijk. Zondag ben ik samen met Lesley en Tai naar het vliegveld geweest om Pieter en zijn familie uit te zwaaien, we hebben daarvoor eerst in de stad gegeten, smiddags hadden we namelijk een andere vriend van Tai en Lesley al op het vliegveld uitgezwaaid.

Toen brak de week aan van mijn reisje naar Alice springs en de bijzondere rock!! Woensdagochtend bracht Annemarie mij naar het vliegveld en zat ik om 10:00 in het vliegtuig. Helaas geen stoel bij het raam, dus ik kon niet veel zijn van de veranderende omgeving. Op het vliegveld werd ik opgepikt door de transfer van het hostel dus dat was erg fijn, hoefde daar verder niet over na te denken. Bij het inchecken bleek dat Kirsten (Oostenrijks) ook vanuit Adelaide was komen vliegen en we besloten samen naar het centrum van Alice Springs te lopen om daar de laatste informatie te krijgen voor de tour en laatste boodschappen te doen, we moesten onder andere 3 liter water meeslepen. Tijdens onze lunch bij de Subway zagen wij een schokkend krantenbericht over een vrouw overleden na val van Kings Canyon. De plek waar wij de dag erna onze eerste wandeling zouden maken.. best griezelig dus! ’s Avonds ontdekte we dat we nog meer leuke kamergenootjes hadden gekregen, 2 Duitse meiden en 1 Nederlandse. Ik bleek nog niet erg goed in het backpacken want ik dacht gezellig ergens te gaan eten, maar nee ze gingen allemaal voor zichzelf koken want dat was natuurlijk veel goedkoper. Dus ik besloot de bar te gaan verkennen en bleek dat ik daar voor maar 7 dollar een lekkere pizza kon bestellen. Tijdens het eten kwam ik in gesprek met drie Engelse, twee jongens en een meisje die net terug waren van de 3 daagse tour. Ze hadden het echt heel erg leuk gehad, dus dat beloofde veel! Toen op tijd naar bed helaas geen voetbalwedstrijd NL-AUSSIE voor mij want wij moesten de volgende dag om 5:00 uur al op!! Volgende dag vetrokken we dus al erg vroeg in een busje met 21 anderen en onze gids Kerry, was nog erg koud maar ik besloot toch alvast mijn korte broek aan te doen, ik was de enige :P, maar wilde de tour positief beginnen en had gehoord dat het overdag zeker 23 graden zou worden. Na grootste deel van de morgen gereden te hebben kwamen we aan bij de King’s Canyon, erg mooi maar een best pittig en steil in het begin! Hier merkte ik heel erg dat mijn conditie zeer slecht aan het worden was :P. Na een wandeling van 3 uur kwamen we weer terug bij ons busje en reden we naar een plek waar we ons eigen hout bij elkaar moesten sprokkelen voor het kampvuur van die avond. ’s Avonds hebben we met zijn allen gekookt en rond het kampvuur gezeten met een lekkere cider en zelfs een stukje kangeroestaart geproefd, aparte smaak! Daarna was het tijd om de swags uit te rollen en erin te kruipen met zoveel mogelijk kleren want ’s nachts daalde de temperatuur tot rond het vriespunt. Heel erg bijzonder om al die sterren te zien vanuit de swag en veel shooting stars (vallende sterren) te tellen. Volgende dag weer vroeg, volgens mij was het half 6.. op naar de Kata Tjuta, een supermooie omgeving, ik denk de mooiste wandeling van de tour gemaakt. Daarna geluncht en naar een Aboriginal cultuurcenter geweest waar je van alles kon leren over de Aboriginals en de verhalen waarin zij geloven. Daarna een korte wandeling gemaakt bij Uluru, en de bijzondere rots van dichtbij gezien. Ondanks de waarschuwingen om de rots te beklimmen en disrespect voor de Aboriginals waren er toch veel mensen die aan het klimmen waren, bizar want er was maar één klein hek waar ze zich aan vast konden houden. Daarna gingen we naar een plek waar we de zon heel mooi onder konden zien gaan met uitzicht op de Uluru en daar hebben we ook gegeten. Daarna naar een andere plek waar we onze swags weer uit konden rollen. De laatste dag hebben we eerst de zonsopgang gezien weer met uitzicht op de Uluru, daar ook ontbeten. Daarna de laatste mooie wandeling gemaakt rondom Uluru en was het tijd om terug te rijden naar het hostel in Alice Springs. Onderweg nog gestopt voor een rit op een kameel. Was wel grappig, niet heel bijzonder duurde maar 2 minuutjes. Terug in Alice Springs nog een leuke avond gehad in de Rock bar in Alice springs, lekker gegeten en gedanst. Volgende dag in de middag weer terug gevlogen naar Adelaide en helaas afscheid moeten nemen van alle leuke mensen die ik tijdens de tour had ontmoet.

Maandagavond de wedstrijd NL-Chili gekeken met Annemarie, mijn laatste kans om een wedstrijd te kijken met iemand anders, men geeft hier weinig om voetbal en al helemaal op de rare tijdstippen dat ik hier moet kijken :P. Halverwege de week begon mijn werk in de piggery echt. Nu moet ik elke ochtend en om de dag ook eind van de middag naar de piggery om voer af te wegen en te voeren en elke dag andere dingen meten, zoals gewicht van de zeugen of biggetjes, video opnames maken van zooggedrag, speenvolgorde noteren (welke big welke speen gebruikt, elk biggetje heeft zijn eigen speen na een aantal dagen) en nemen van bloedmonsters. In het weekend heb ik kennis gemaakt met Caroline McKee van Second Change Standardbreds, zij traint paarden die van de racebaan komen en leert ze wennen aan het zadel, of rijdt paarden die een tijd niet onder het zadel zijn geweest en zoekt dan een goed huis voor ze. Een hele aardige vrouw en mooie plek met veel land. Dat weekend was het helaas te nat om te rijden maar ze zou het mij laten weten wanneer de grond goed was om te rijden. ’S Avonds ben ik uit eten geweest met Tai en de buren van Lesley, Chris en Tony en wat vrienden van hun bij een chinees in de stad, was lekker, niet heel bijzonder.
Die week liet Caroline me al snel weten dat de buitenbak goed genoeg was om te rijden, tijd om de paarden uit te proberen. Die dag twee paardjes gereden, erg leuk, wel heel stijf heb wat oefeningen van Petra gedaan maar dat was erg moeilijk voor ze, maar dat is niet zo gek want ze waren niet veel gereden de afgelopen weken. In het weekend ben ik samen met Carla mijn huisgenootje en wat vrienden van haar vrienden uit eten geweest in de stad en daarna naar een 21st party geweest. Hier is het heel bijzonder als je 21 wordt en dat wordt groot gevierd. Leuk om wat meer mensen op de campus te leren kennen. Verder het weekend natuurlijk de wedstrijd NL-Costa Rica gekeken waarvoor ik bizar vroeg mijn bed uit moest (5:30!!). En daarna weer wezen paardrijden, ik mag komen rijden wanneer ik wil en op de paardjes die ik het leukst vind, dus dat is erg leuk.

Inmiddels is het erg rustig nu op de campus, school holidays zijn aangebroken en veel studenten zijn of naar huis of op vakantie of doen ergens praktijkervaring op. Gelukkig is Emma er nog steeds, zij volgt winterschool en is bezig met haar master. En Lisa is er ook nog. Die maandag besloten we naar de bioscoop te gaan, naar Malificent, een herschreven verhaal over Doornroosje. Een van de slechtste films die ik ooit heb gezien qua verhaallijn :P. Die woensdag was ik uitgenodigd door Peter, een goede vriend van Emma om mee te gaan surfen. Het weer zag er niet goed uit, maar hij had al vrij gevraagd en ik besloot dus toch mee te gaan. Toen ik me uiteindelijk in een wetsuit had gehesen en de trap af liep naar het strand dacht ik echt ik ben gek dat ik nu het water in ga… Was echt heel koud!! Maar toch gedaan en ben daar best trots op haha. Heel lang hielden we het niet vol, dus oefenen om te staan heb ik ook niet kunnen doen. Wel geprobeerd mijn balans te vinden en ook ervaren wat er gebeurd als je dus te ver naar voren ligt op het surfboard :P, dan sla je dus over de kop haha. Later hoorde we dat het de koudste dag in 5 jaar was in Australië, en op die dag lag ik dus in de zee! Daarna opgewarmd in een café en lekker geluncht en ook nog wijn geproefd in een winnery. Erg leuke dag! ’s Avonds ben ik met Emma mee geweest naar haar oom en tante, haar ouders waren daar ook die kwamen net terug van vakantie en Emma had hun al sinds de kerst niet meer gezien. Haar tante had erg lekker gekookt en ze had ook twee hele schattige nichtjes. Het weekend ben ik weer wezen paardrijden en dit keer ben ik samen met Jenny, die daar haar eigen paard heeft staan en Secondhand Change Standarbreds samen met Caroline heeft opgericht, een buitenrit wezen maken. Ik ging op Dancer, de rustigste van allemaal (dacht ik). Was erg leuk om daar in de omgeving te rijden en we hebben hele stukken lekker gedraafd. Net toen we aan een galopje aan het overwegen waren begon Dancer ineens heel erg te bokken, iets wat hij normaal nooit doet. Daarna nog een paar keer gedraafd, maar hij bleef het doen en wat eerst leek of hij mij uitprobeerde was nu wat verontrustender omdat het leek alsof hij echt ergens pijn had, dus toen zijn we snel terug gereden en afgezadeld. Daarna overal aan zijn rug gevoeld, maar hij leek er niet echt op te reageren. Caroline laat binnenkort naar zijn rug kijken, omdat ze het niet vertrouwd, hij gedraagt zich af en toe ook vreemd in de paddock. Op dat moment was er ook een fotograaf aanwezig, die mooie foto’s van de paarden heeft gemaakt, hij wilde ook foto’s van Jenny en haar paard maken maar Jenny wilde niet op de foto, dus toen ben ik er op gestapt, resultaat is te zien op facebook :P.

Afgelopen dinsdag heb ik Emma en haar vriendin Rachel overgehaald om mee te gaan naar sh’bam. Was erg leuk dat ze mee waren, ze waren wel helemaal gesloopt daarna dus hopelijk vonden ze het zelf ook leuk. Gisteravond ben ik uit eten geweest in een pub in Two Wells voor de verjaardag van één van Emma’s vriendinnen, daarna nog lekker wat gedronken met zijn allen, taart gegeten en een film gekeken. Vanochtend werd ik wakker met het verschrikkelijke nieuws over het vliegtuig wat uit de lucht is geschoten, onvoorstelbaar dat dat zomaar gebeurd is..

Een naar bericht om mee af te sluiten, maar ik denk dat jullie zo weer genoeg gelezen hebben, hopelijk vonden jullie het leuk! Zo meteen ga ik weer op autozoektocht met Tai, want ik heb nog steeds geen eigen auto.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 30 Mei 2014
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 2267

Voorgaande reizen:

14 Mei 2014 - 24 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: